09.12.2020

126 Переглядів

Коментарів

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Як грамотно спланувати сімейний бюджет

 

 

Ведення сімейного бюджету – важливе завдання. Щоб кошти не "витікали крізь пальці", а домочадцям не довелося переходити на "сухий пайок", слід завести спеціальну таблицю для ведення доходів і витрат. У нашому матеріалі – про те, як правильно розрахувати сімейний бюджет.

Що таке сімейний бюджет?

 

Сімейний бюджет – спеціальний план, в якому представлені витрати і доходи сім'ї за будь-який період – день, місяць, тиждень або рік. Це основа управління особистими фінансами, яка дозволить досягти фінансового благополуччя.

 

Ось чотири аргументи "за" ведення сімейного бюджету:

 

1. Поліпшення добробуту. Все просто – чим більше грошей ви маєте, тим вище рівень життя.

2. Досягнення поставлених цілей. Купівля квартири, нового смартфона, погашення іпотеки – цілі можуть бути як короткостроковими, так і довгостроковими.

3. Контроль доходів і витрат. Почавши вести "домашню бухгалтерію", багато людей дивуються своїм купівельним звичкам. Тепер ми переконуємося в тому, що 5 пар нових туфель на місяць і щоденні походи на ланч в дорогий ресторан – скоріше особисте бажання, а не необхідність.

4. Створення "подушки" безпеки. Це той резерв, який дозволить вам "протриматися на плаву" до 6 місяців, якщо настане форс-мажор: скорочення на роботі або тривалий лікарняний.

 

Як правильно розподілити зарплату на місяць?

 

Є кілька способів як розподілити зарплату:

 

1. Правило 50/20/30 – – проста, але ефективна методика. "Левова частка" – 50% надходжень припадає на оплату продуктів харчування, податкові відрахування і комунальні. 30% прибутку "покривають" необов'язкові витрати – сюди ми відносимо розваги у вихідні, походи в кінотеатр і ресторани. Залишок в розмірі 20% – сума, яка йде на погашення зобов'язань (якщо у вас є банківські кредити). В інших випадках відкладаємо його в якості резерву ( "подушки безпеки").

 

2. Правило Парето. Все просто – 80% надходжень йдуть на оплату комунальних послуг, продуктів, розваг, заборгованостей. 20% щомісячних доходів "відправляються" у скарбничку.

 

3. Правило 3–6 місяців. Незалежно від того, скільки ви заробляєте, варто задуматися про створення "подушки безпеки" на 3-6 місяців. Можна зберігати накопичення вдома або розмістити їх на банківському рахунку. У разі хвороби, звільнення та інших форс-мажорів "страхувальна сітка" дозволить вам не відмовлятися від звичних речей і підтримувати нормальний рівень життя.

 

Ми рекомендуємо відкладати не менше половини преміальних в сімейний бюджет, а другу частину – витрачати на особисті потреби.

 

Припустимо, ваша щомісячна заробітна плата становить 14 000 грн. Витрати "покривають" тільки 12 600 грн., А залишок регулярно перераховується на накопичувальний рахунок. Керівництво прийняло рішення про надбавку – тепер ваш дохід становить 15 000 грн. Що в цій ситуації зробить більшість людей? Вірно: збільшить витрати і не стане відмовляти собі в задоволеннях. Завжди знайдуться "потрібні" і "важливі" речі. Подивіться на ситуацію під іншим "кутом": з'явилася можливість збирати більше: не 1 400 грн., а 2 400 грн. Це означає, що ви стаєте ближче до мети практично в 2 рази.

Як планувати сімейний бюджет в таблиці: приклад

 

 

Як вести сімейний бюджет? Зручніше за все робити це в табличній формі. Звичайно, ви можете скласти схему на аркуші паперу, але набагато простіше вести облік витрат і надходжень в Excel. Починати краще з простого варіанту таблиці, а згодом ускладнювати її.

 

Головне правило – враховувати витрати і надходження окремо. Створіть лист в Excel і таблиці: "Доходи" (або "Надходження"), "Витрати" ( "Витрати"), "Звіт". Потім потрібно розбити доходи і витрати на кілька категорій. Ось приблизні варіанти для таблиці "Доходи":

 

1. Зарплата дружини.

2. Зарплата чоловіка.

3. Відсотки за вкладами.

4. Дивіденди по акціях.

5. Дохід зі здачі квартири.

6. Пенсія.

 

Категорія Дохід, грн.
1 Зарплата дружини 13 000
2 Зарплата чоловіка 17 000
3 Відсотки за вкладами 0
4 Дивіденди по акціях 7 000
5 Дохід зі здачі квартири 0
6 Пенсія 0
7 Разом 37 000

 

Завантажити шаблон "Сімейний бюджет таблиця" можна за посиланням

 

Важливо: якщо ви ведете розрахунки в Excel, підсумкові значення розраховуватимуться автоматично. Для цього достатньо навести курсор на осередок, для якої потрібно визначити суму, а потім клікнути на неї і ввести формулу СУММ. У нашому випадку значення розраховується для комірки С8. Для цього вказуємо: = СУММ (С1: С7) – підсумовуються всі значення в стовпці С з 1 по 7 рядок.

 

Тепер перейдемо до створення таблиці "Витрати".

 

Категорія Витрати, грн.
1 Комунальні послуги 1 500
2 Автомобіль 2 000
3 Продукти 9 000
4 Побутова хімія 800
5 Засоби особистої гігієни 1 000
6 Одяг та взуття 3 000
7 Курси англійської мови 2 000
8 Інтернет 500
9 Мобільний зв'язок 300
10 Розваги 3 000
11 Кафе та ресторани 2 500
12 Інше 1 000
13 Разом 26 600

 

Розрахуємо підсумкову суму (аналогічно таблиці "Доходи"). В осередку С21 введемо формулу: = СУММ (С11: С22).

 

Якщо вам зручніше вести облік по днях місяця, складіть детальну таблицю.

 

Категорія Витрати, грн. 1.09 2.09 3.09 4.09
1 Комунальні послуги 1 500       1 500
2 Автомобіль 2 000     2 000  
3 Продукти 9 000 1 000 500 500  
4 Побутова хімія 800 400      
5 Засоби особистої гігієни 1 000 500   200  
6 Одяг та взуття 3 000 1 000      
7 Курси англійської мови 2 000       1 500
8 Взуття 500        
9 Мобільний зв'язок 300        
10 Розваги 3 000   1 800    
11 Кафе та ресторани 2 500     1 000  
12 Інше 1 000        
13 Разом 26 600 2 900 2 300 3 700 3 000

 

У цьому випадку поле "Витрати, грн." для будь-якої категорії визначається за допомогою формули СУМ. Наприклад, для комірки В10 (витрати по "Комунальним послуг" за місяць) результат буде виглядати наступним чином: = СУММ (D9: G9) - сума всіх днів справа. Можна ввести формулу для розрахунку підсумку по кожній категорії окремо, а можна спростити завдання. Натисніть на правий нижній кут комірки С9 (з'явиться маленький зелений квадрат). "Розтягніть" значення до комірки З 21 включно.

 

На цьому планування сімейного бюджету не закінчується. Створюємо третю таблицю і називаємо її "Звіт". Її можна розмістити на тому ж аркуші.

 

Категорія Сума, грн.
1 Доходи за місяць 37 000
2 Витрати за місяць 26 600
3 Сальдо (різниця між доходами і витратами) 10 400
4 Плановані витрати 24 000
5 Відхилення від плану -2 600

 

У поля "Доходи за місяць" і "Витрати за місяць" вносимо підсумкові значення (результати минулих розрахунків). Сальдо (осередок G4) – це відмінність між надходженнями і витратами (наскільки доходи перевищують витрати). У нашому випадку ставимо курсор в осередок G4, натискаємо на неї два рази і вводимо формулу: = G2-G3.

 

Як планувати бюджет: в осередку "Заплановані витрати" вкажіть суму, яку ви готові витратити на місяць, наприклад, 24 000 грн. "Відхилення від плану" – різниця між запланованими і поточними витратами. Введіть формулу в комірці G9: = G5-G3. Якщо в осередку G9 вийшло від'ємне значення, це означає, що ви не виконали план: слід переглянути витрати.

 

Планування витрат і облік доходів потрібно для того, щоб відкладати певну суму. Наприклад, ви хочете придбати телевізор вартістю 20 000 грн. Сукупні доходи – 37 300 грн., А витрати – 26 600. Це означає, що кожен місяць можна дозволити собі відкладати 10 400. Якщо додаткових витрат не буде, ви зможете дозволити собі покупку через 2 місяці.

 

Якщо ви почнете вести бюджет сім'ї і записувати всі витрати, то здивуєтеся, що могли б відкладати набагато більше. Ведення сімейного бюджету дозволить позбутися зайвих витрат. Ви побачите конкретні цифри і зрозумієте, що дорогі бізнес-ланчі можна з легкістю замінити домашньою їжею в контейнері, а 30 Гб інтернету в місяць – занадто багато.

 

Найпоширеніші помилки при плануванні сімейного бюджету

 

 

Ось найпоширеніші помилки при плануванні сімейного бюджету:

 

1. Відмова від резервного фонду. "Подушка безпеки" потрібна всім. Відкладаючи по 10-20% доходів щомісячно, ви піклуєтеся про своє майбутнє.

 

2. Відмова від довгострокових цілей. Сформуйте довгострокову мету, яка буде "підстьобувати" до планування і самоорганізації. Складіть план: скільки і коли відкладати.

 

3. Повне скасування статті "розваги". Як правильно економити? Не варто "урізати" витрати тільки заради економії. Ставте перед собою цілі (погашення іпотеки, покупка нового велосипеда або навіть придбання власної нерухомості) і вчіться заощаджувати на неважливому. Але не варто обмежувати себе абсолютно у всьому, наприклад, відмовлятися від кіно і кафе по вихідним. Такий "спартанський" бюджет не призведе ні до чого, крім поганого настрою і частих стресів.

 

Якщо витрати перевищили доходи, а гроші потрібні терміново, розгляньте онлайн-кредитування. Це відмінна альтернатива банківським кредитам. У компанії "БистроЗайм" ви зможете отримати до 15 000 грн. вже в день звернення. Ніякої "паперової тяганини", довідок про доходи та довгих черг. Досить заповнити анкету на сайті – схвалюється більше 95% вхідних заявок.