РОЗКРИТТЯ ІНФОРМАЦІЇ. ПУБЛІЧНА ПРОПОЗИЦІЯ (ДІЄ З 20.10.2023 Р.) УВАГА ! Важлива інформація під час війни. Деталі тут.

14.02.2017

5524 Переглядів

Коментарів

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Що таке ОСББ? Як створити і що дає мешканцеві?

Що таке ОСББ? Як створити і що дає мешканцеві?

ОСББ - абревіатура, розшифровується як «об'єднання співвласників багатоквартирного будинку». На українській мові - ОСББ ( «про б'єднання співвласніків багатоквартірного будинку»).

 

 

 

Що таке ОСББ?

Це юридична особа, яка створюється для контролю і управління станом багатоквартирного будинку. Рішення про створення приймають самі мешканці, вони ж - можуть управляти ОСББ, і стежити за результатами його роботи.

Якщо по-простому: ОСББ - це організація, яка створюється мешканцями багатоквартирного будинку. На чолі її ставиться голова (керівник), який вибирається мешканцями. Для роботи з фінансами - вибирається бухгалтер.

ОСББ може створювати свій власний рахунок, на який мешканці будуть щомісяця переводити якусь суму. З цих грошей буде оплачуватися ремонт дахів, під'їздів, інженерних комунікацій, облаштування прибудинкової території.

Учасники організації можуть вирішувати, які роботи потрібно виконати, яка компанія повинна цим займатися, в який термін потрібно вирішити задачу. Також мешканці можуть контролювати якість результату, і в будь-який момент дізнатися, на що і скільки грошей було витрачено з загальнобудинкового рахунку.

 

Як створити ОСББ?

Покроково ОСББ створюється так:

  1. Створюється ініціативна група, в яку входять мінімум 3 власників. Максимальна кількість - не обмежується. Ця група займається підготовкою: повідомляє решти мешканців про створення ОСББ, готує статут, організовує і проводить збори. До групи можуть входити і нові учасники.
  2. Складається перелік всіх власників і співвласників всіх житлових і нежитлових приміщень. Письмовий запит на ці дані можна подати в БТІ або ЖКГ.
  3. Готується Статут об'єднання. Існує Типовий Статут ОСББ, затверджений законом - цей документ береться за основу. Його можна змінювати і доповнювати. Можна взагалі створити Статут з нуля, але робиться це тільки за участю юристів.
  4. Скликаються установчі збори, на яке письмово запрошуються всі власники. На практиці - найскладніший пункт: багато людей до сих пір не розуміють, що таке ОСББ, і наскільки воно важливе і зручно для самих же власників. До того ж не у всіх вийде прийти в зазначений час. Місце проведення зборів - зазвичай прямо у дворі. Час - доведеться вибирати спільно.
  5. Проводиться установчі збори. Найважливіший етап, на якому учасники вирішують: чи створювати ОСББ, чи ні. Робиться це шляхом голосування. Голоси на ньому розподіляються пропорційно площі квартири щодо загальної житлоплощі будинку. Наприклад: якщо в усьому будинку площа житлових і нежитлових приміщень складає 3000 «квадратів», власник квартири на 50 «квадратів» матиме голос в 1.67%. А власник квартири на 100 «квадратів» - 3.33%.

ОСББ можна створити, якщо за таку ініціативу проголосували більше 50% від загальної кількості голосів всіх жителів будинків. Тобто якщо загальна площа житлових і нежитлових приміщень будинку становить 3000 «квадратів», то «за» повинні проголосувати власники, яким в цілому належить понад 1500 «квадратів».

Якщо на зборах голосів не вистачило - відсутнім мешканцям розсилається письмове опитування.

Що робиться далі, якщо більше 50% голосів віддано «за»:

  1. Вибирається група правління, що складається з голови і учасників. Голови вибирають на загальних зборах. Вибрати його потрібно обов'язково. Кількість членів правління не регламентується - це вирішують самі мешканці. Чим менше членів правління - тим швидше будуть прийматися рішення по дому. Чим більше буде членів правління (а це можуть бути будь-всі власники відразу) - тим складніше і довше приймати рішення (тому що доведеться опитувати всіх). Правління можна переобирати в якийсь термін або позачергово - на загальних зборах.
  2. За бажанням мешканців - може вибиратися контрольно-ревізійна група. Її учасники можуть проводити планові та позапланові збори, стежити за якістю роботи ОСББ.
  3. Реєструється ОСББ.

Для реєстрації потрібні такі документи:

  1. Статут, 2 примірника.
  2. Протокол зібрання.
  3. Заява (форму можна взяти в Інтернеті).

Після того, як державний реєстратор створив юрособа вашого ОСББ - вашому об'єднанню повинні передати всі дані по дому (техпаспорт, поверхові плани, і так далі).

 

ОСББ в законодавстві України

При Радянському Союзі за станом багатоквартирних будинків стежили ЖЕКи. Система була незручною: самі мешканці могли тільки подавати заявку на якісь роботи (наприклад - якщо протік дах), і потім могли довго чекати, поки цю заявку розглянуть і виконають (якщо виконають взагалі). ЖЕК зазвичай виконував тільки найосновніші роботи. Мешканці при цьому не мали ніякого контролю ні за витратою коштів, ні за термінами виконання робіт, ні за їх якістю.

Систему реформували в 2001 році - тоді і з'явилося поняття ОСББ. Закон України №2866- III «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» прийнятий Верховною Радою 29.11.2001, потім кілька разів редагувався.

Основні поняття, які регулює закон:

  1. Правила створення ОСББ.
  2. Правила організації управління будинком, відносини між власниками квартир і головою.
  3. Права і обов'язки сторін (власників квартир, голови, об'єднання).
  4. Правила та розрахунок платежів від власників житла.

Станом на січень 2019 року діє редакція від 23.03.2017, №1982- VIII.

 

Плюси і мінуси ОСББ

Переваги створення ОСББ для мешканців:

  1. Розмір щомісячних внесків вибирають самі мешканці. Для цього підсумовуються всі витрати на утримання будинку, і діляться на квадратні метри.
  2. Можна вибирати виконавця для потрібних робіт, і при бажанні змінювати його. Не сподобалося, як двірники прибирають ваш двір? Збирайте мешканців, проводите голосування, і наймайте нову компанію.
  3. Можна на свій розсуд упорядковувати прибудинкову територію. Вирішать мешканці зробити поруч з будинком паркування - без проблем. Проголосують за облаштування зеленої зони або дитячого майданчика - без проблем. Єдиний мінус - право розпоряджатися прибудинковою територією отримати складно.
  4. Можна вирішувати, коли і які роботи проводити, і скільки грошей на них виділити. Бачите, що під'їзд потребує ремонту? Тепер не потрібно чекати, поки ЖЕК зволить цим зайнятися - скликайте збори, голосуйте, визначайте суму, фронт робіт, термін виконання, і контролюйте якість результату.

Є й проблеми:

  1. Після створення ОСББ всі турботи по утриманню та ремонту будинку перекладаються на об'єднання мешканців. Якщо у вас в будинку багато свідомих громадян, які готові витрачати особистий час на вирішення питань з обслуговування - це добре. Але якщо все мають щільний графік, або не мають бажання і не виявляють ініціативу - в ОСББ буде просто нікому стежити за будинком.
  2. Якщо в будинку живе багато неплатоспроможних або несвідомих власників - будьте готові, що вони стануть відмовлятися від внесків, або затримувати їх. Змусити їх платити - можна, але тільки через суд.
  3. Чим більше квартир в будинку - тим складніше створити і управляти ОСББ. Особливо якщо власники не знають один одного.
  4. Якщо виникає якась екстрена ситуація (наприклад - поломка комунікацій), вирішувати її доведеться самостійно, і за гроші ОСББ. Зателефонувати в ЖЕК і викликати бригаду сантехніків - вже не вийде.
  5. Доведеться дуже уважно вивчати тарифи і законодавство. На це або доведеться витрачати час комусь із мешканців (а інші мешканці потім будуть покладатися на його знання), або наймати юриста (і платити за його послуги).
  6. Щоб правильно оцінювати терміни, важливість і ціну різних видів робіт - потрібно хоча б трохи розбиратися в них. Якщо в ОСББ не буде фахівців з обробки, з комунікацій, по покрівлі, утеплення - можна отримати додаткові витрати через незнання.

Підведемо підсумок. ОСББ - це вигідно і зручно, якщо:

  • у вас не дуже великий будинок;
  • в вашому домі хоча б більшість мешканців (а бажано - все) мають хоча б приблизно однаковий дохід (або просто не менше середнього);
  • в колективі знайдеться активіст (а краще - кілька), який готовий буде займатися організацією.

Сама ідея таких об'єднань - хороша і зручна. Але в реалізації поки є величезна кількість дрібних нюансів, які дуже сильно заважають.

 

Як просувається впровадження ОСББ в Україні?

Наведемо дані про те, як йдуть справи з ОСББ в містах України:

  1. Дніпропетровськ. За кількістю і за темпами зростання ОСББ - Дніпро стоїть на першому місці в країні. З 2012 по 2016 в ньому було створено близько 2000 об'єднань.
  2. Харків. Станом на 2015 рік в Харкові було зареєстровано всього 358 ОСББ.
  3. Одеса. З 2012 по 2015 - тобто за 3 роки - ОСББ були створені в 400 будинках (з 7956).
  4. Київ. Станом на осінь 2016 року - існувало близько 1000 ОСББ.
  5. Львів. Станом на весну 2016 - було створено 675 об'єднань.

 

Часті питання, пов'язані з ОСББ

Де взяти Типовий статут ОСББ?

https://osbb365.com/wp-content/uploads/2013/10/tipovoi_statut.doc - ПОСИЛАННЯ НА Фото

Чи платять гроші за організацію ОСББ, і яка зарплата у голови?

Так, якщо на зборах вирішать - то платити можуть. Розмір зарплати - теж визначається учасниками об'єднання.

Яка зарплата у бухгалтера асоціації ОСББ?

Те ж саме, як і у голови.

Чи можна подати скаргу на голови, і куди її подавати?

Так можна. Якщо у вас є претензії до роботи голови, ви можете висловити їх йому особисто, або висловити на зборах мешканців (черговому, або зажадати у членів правління скликати позачергове), або подати письмово члену правління (краще буде, якщо письмову скаргу підпише ще хтось з власників). На крайній випадок - можна звертатися до суду.

Що таке штатний розклад ОСББ, і чи потрібно воно?

Це документ, в якому вказується назви посад і ПІБ людей, які їх займають, розмір посадових окладів. Так, складати його потрібно обов'язково.

Що таке настільна книга голови ОСББ?

Це практичний посібник, в якому прописані правові та господарські аспекти діяльності об'єднання.

http://www.docme.ru/download/659582 - ПОСИЛАННЯ НА КНИГУ