Пенсійна реформа 2019-2028 років в Україні
У кожній країні обов'язково встановлюється пенсійний вік - певну кількість років, при досягненні яких чоловік або жінка мають повне право залишити роботу і подавати документи на оформлення пенсійних виплат за віком.
Уже кілька років поспіль в нашій країні триває пенсійна реформа. Головне її завдання для влади - не тільки оптимізувати витрати на пенсійне забезпечення, але і збільшити при цьому загальний розмір виплат. На даний момент стає зрозуміло, що досягти поставленої задачі нашій владі вдасться тільки в тому випадку, якщо збільшити віковий стаж. Якщо уважно почитати про пенсійна реформа 2019 останні новини то виходить вже зовсім очевидним факт, що і жінки, і чоловіки з нового року будуть працювати ще більше.
Ці та інші зміни до пенсійного законодавства України в 2019 році викликали чималу хвилю обурення з боку звичайних громадян. Встановлені норми ніяк не відповідають реальній ситуації, а таблиця пенсійного віку є безглуздою. Ті вікові норми, які є звичайними для Європи, поки що ніяк не підходять нашій Україні.
Для початку варто згадати про ті важливі зміни, які впроваджувалися зовсім недавно (проект Пенсійна реформа в Україні на рік 2017 і 2018) і стали основою для подальших маніпуляцій з планкою пенсійного віку. Справа в тому, що не так давно в рамках цієї самої пенсійної реформи вже йшлося про збільшення планки.
Однією з вимог МВФ перед дозволом на наступний транш для України було збільшення пенсійного віку. Українська влада погодилася на це, однак статистика середньої тривалості життя українців виявилася дуже сумною. Якщо постійно збільшувати до рекомендованих зарубіжними партнерами цифр вік пенсіонера, то більшість з них просто не будуть доживати до цієї важливої події (вихід на пенсію). В українських реаліях радикальне реформування пенсійної сфери виявилося неможливим. Це змусило уряд вдатися до іншого кроку: поступово збільшити страховий стаж, ніж та щільно «займається» пенсійна реформа 2019.
З 2018 роки вийти на відпочинок змогли все обличчя, які (як і раніше) досягли 60-річного віку, але вже мають при цьому страховий стаж (період, протягом якого вони платили внески до відповідного фонду) не менше 25 років.
За підсумками 2018 ПФУ ледве-ледве зміг «витягнути» власні зобов'язання перед пенсіонерами. Відповідно до затверджених бюджетом Фонду на 2018 рік планувалось зібрати 214 млрд UAH власних доходів (з урахуванням залишку коштів на початок року), з яких 208,2 млрд UAH - надходження від сплати єдиного соціального внеску. Незважаючи на те, що в 2018 році ПФУ не виконав план по власних доходах, в 2019-м уряд підвищив очікування від цих надходжень ще на 16,3 млрд UAH (до 230,6 млрд UAH).
Вже очевидно, що витрати будуть збільшуватися. У 2019 багатьох чекає перерахунок пенсій. Станом на 1 січня в Україні нараховувалось 11 400 000 пенсіонерів. Згідно з даними ПФУ середня пенсія за віком становить 2645 UAH. Але ж середню пенсію мають всього 24,3% людей, а 52% пенсіонерів отримують пенсію розміром до 2000 UAH.
У березні цього року має відбутися індексація пенсій, відповідно до показників середньої заробітної плати та інфляції. А пізніше (з 1 квітня) органи ПФУ повинні автоматично перерахувати пенсії відповідно до напрацьованих після виходу на пенсію страховим стажем.
До того ж, закон «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» містить кілька механізмів здійснення індексації пенсії:
- щорічна індексація (перерахунок шляхом збільшення показника середньої з / п);
- перерахунок в зв'язку зі збільшенням прожиткового мінімуму;
- перерахунок для працюючих пенсіонерів (на підставі ч. 4 ст. 42 Закону).
Вищевказані індексації - життєва необхідність для людей і їх право, яке повинно бути реалізовано за законодавством України.
Отже, уряд повинен, по-перше, визначити реальні бюджетні показники Фонду під час офіційного затвердження бюджету ПФУ, оцінити реальність надходжень, і, відповідно, планування. Друге завдання уряду більш глобальна, і воно повинно було її виконати при проведенні пенсійної реформи. Те, що солідарну систему пенсійного забезпечення очікує велика криза, стало очевидно, не рік і не два роки тому. І пенсійна реформа в Україні 2019 не тільки не вирішує, але ще і поглиблює цю проблему.
Реального реформування за час діяльності цього уряду очікувати, мабуть, вже не доводиться. У ситуації, що склалася реальної реформою могло б стати запровадження другого накопичувального рівня пенсійного страхування. Власні накопичення, як інструмент інвестиційної діяльності, є основою добробуту пенсіонерів у всіх розвинених країнах. Зміна архітектури пенсійної системи України матиме позитивний вплив не тільки на кожного окремо взятого громадянина, а й на державну економіку, адже за розрахунками експертів тільки в перший рік впровадження воно вже зможе принести близько 20 млрд UAH.
Але Уряд не шукає «складних шляхів» і просто бере додаткові гроші на утримання солідарної системи з кишень платників податків.
Не секрет, що одного лише патріотизму і професіоналізму у виконанні будь-якої справи мало. Заохочення - той аргумент, який спонукає робити справу на совість і не мріяти про пошук кращої сфери. Тим більше, якщо мова йде про грошове забезпечення наших захисників і (зокрема) тих бійців, які знаходяться безпосередньо в зоні бойових дій.
У звернення прем'єр-міністра звучало, що вже з 1 січня підвищать пенсії військовим пенсіонерам. Їх підвищення заплановано в кілька етапів через те, що воно не було закладено в бюджеті 2018 року, але план бюджету на 2019 вже передбачає підвищення військовим пенсіонерам.
Згідно з постановою №103 пенсіонерам-військовослужбовцям з 1 січня 2018 року були проведені перерахунки пенсій, але доплата до пенсій їм виплачувалася в розмірі 50% місячного підвищення, а з 1 січня 2019 - таке підвищення збільшується ще на 25%. І ще на 25% зростуть їхні пенсії з 1 січня 2020 року.
Обчислення нових розмірів військових пенсій проводиться в процентному співвідношенні до відповідного грошового забезпечення військовослужбовців (оклад посадової, за званням, за вислугою). Передбачаються наступні етапи підвищень 2019-2020:
- 75% щомісяця від суми, яка була визначена на 01.03.2018 (в 2019-му).
- 100% щомісяця від суми, яка була визначена на 01.03.2018 (в 2020-му і далі).
Пенсійний вік для чоловіків і жінок в Україні може бути змінений в залежності від їх професій і умов роботи. Так, необхідний стаж для того, щоб претендувати на щомісячні пенсійні виплати для вчителів становить відповідно до нових умов 30 років мінімум.
А ось особи, які працюють в шахтах, можуть виходити на відпочинок вже через 25 років. Якщо шахтар був нагороджений за свою діяльність певними нагородами і виконував свою роботу сумлінно, цей період може бути скорочений до 25 років.
Окремими законами встановлюються вимоги щодо пенсійного забезпечення осіб з обмеженими можливостями, карликів, людей з певними травмами і недоліками, післяопераційними наслідками або серйозними проблемами зі здоров'ям.
Для пенсіонерів МВС трохи інакше: перерахунок пенсій зробили з 2016 року, але підвищену суму почали виплачувати тільки з січня 2018. Залишилися неперерасчітаннимі, відповідно до постанови уряду, виплати за 2016 і 2017 роки. І ось з 1 січня 2019 вони будуть отримувати ці кошти в розмірі 50% від розміру підвищення. Це і є доплати до їх основним пенсій, які були збільшені з 1 с��чня 2018-го.
Що на даний момент змінилося в пенсійному забезпеченні пенсіонерів МВС (міліції):
- Відкладені виплати в розмірі 50% від різниці, яка утворилася між місячними розмірами підвищених пенсій і місячними розмірами пенсій, отриманих за 2016 і 2017 роки (в 2019-му).
- Відкладені виплати в розмірі 100% від різниці, яка утворилася між місячними розмірами підвищених пенсій і місячними р��змірами пенсій, отриманих за 2016 і 2017 роки (в першій половині 2020 го).
Вихід на заслужений відпочинок співробітників нової поліції тепер прив'язаний не стільки до віку, скільки до стажу. На момент виходу на пенсію людині повинно виповнитися 45 років, а загальний стаж в силових структурах бути не менше 25 років (в рахунок йде служба в поліції, органах державної охорони, інших правоохоронних органах). Важливо, щоб вийти на пенсію, як поліцейський, потрібні два роки безперервної служби в поліції. У такому випадку співробітник поліції отримує 50% грошового забезпечення + 3% за кожен рік служби понад 20 років, але не більше 70% (100% в разі участі в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС).
За весь 2019 рік проведена друга хвиля пенсійної реформи. В першу чергу будуть проведені дії щодо усунення недоліків, виявлених за попередній етап. Основний недолік системи владі зараз бачиться в розмірі доплати для пенсіонерів, які мали достатній стаж, але невисоку заробітну плату. Їх доходи тому і збільшилися на незначні суми. Зараз розробляється механізм розрахунку, який зможе зрівняти ці недоліки. Після введення таких змін термін трудового стажу буде мати більший вплив, ніж розмір зарплат.
За минулий рік також була виявлена проблема з нарахуванням пенсій громадянам, що працювали після виходу на заслужений відпочинок, але згодом звільнилися. Для них теж дуже низькою виявилася сума виплат, коли розмір заробітної плати після досягнення пенсійного віку був більше, ніж в пенсійний період.
При розрахунку нової суми пенсій їм дорахували страховий стаж, але при цьому виникло зниження коефіцієнта. Тому нова виплата пенсії працюючим пенсіонерам в Україні буде дещо змінена. Зокрема, крім автоматичного нарахування стажу, таким пенсіонерам тепер нададуть право самостійно вибирати розмір коефіцієнта доходу.
Зміни пенсійної реформи стосуються всіх без винятку громадян, в тому числі і жінок. Звичайно, їх у цьому питанні не порівнюють з чоловіками, проте правила зроблять більш суворими. У спеціальній таблиці для розрахунків, розробленої Міністерством соціальної політики, можна визначити допустимий вік завершення роботи відповідно до року народження.
Таким чином, стає відомо, що пенсійний вік для жінок в Україні, які народилися в 1962-му році може скласти 56 років, але при цьому вони повинні були оформити всі необхідні документи на виплати ще до початку 2019 го року. Ті ж, хто народилися в 1963 році, можуть претендувати на отримання пенсійних виплат лише тоді, коли їм виповниться 57 років. При цьому оформлення необхідної документації в їх ситуації має відбутися до початку 2020 го року.
Для всіх в цілому ж, як дають зрозуміти зміни в пенсійне законодавство України в 2019 році, передбачаються такі поєднання віку та стажу:
- в 60-т можуть вийти на відпочинок лише ті, хто має страховий стаж (мінімально) 26 років.
- в 63 роки закінчити свій робочий період можуть жінки, страховий стаж у яких коливається в межах 16-26 років.
- в 65 років дозволяється виходити на відпочинок лише в тому випадку, якщо вони мають стаж не менше 15 років.
Як уже повідомили чиновники, пенсійний вік для жінок і чоловіків і далі буде рости. Постійне збільшення вимог триватиме аж до 2028-го року. Тоді виходити на пенсію зможуть тільки особи, які справедливо оплачували щомісяця внески протягом 35 років поспіль.
У 2019 урядом обіцяні 3 істотних нововведення:
- Перерахувати пенсії з урахуванням інфляції і зростання середньої зарплати.
Перерахунок пенсії за новою пенсійну реформу повинен проводитися за формулою: 50% зростання інфляції + 50% зростання заробітної плати. Так як інфляція і зарплата постійно зростають, то це і буде механізмом автоматичного осучаснення пенсій. Для проведення такого перерахунку не потрібно окреме рішення уряду. Запрацює цей механізм з 1 березня 2019 (обрана саме ця дата, так як інфляція за 2018 і середня зарплата стануть відомі тільки в лютому 2019).
- Провести осучаснення пенсій для тих працівників, які мали мізерні доходи в минулому (колгоспники, медпрацівники).
Механізм такого перерахунку ще не визначений. Можливі 2 варіанти: ввести для них пенсію рівною 40% мінімальної зарплати або ж застосувати діючу формулу, але в розрахунку використовувати будь-які 5 років найбільшого заробітку в 2000-х роках.
- Удосконалення самого сервісу нарахування пенсій
Таке вдосконалення буде зводити все в автоматичну систему, яка дозволить проводити процес призначення пенсії не за 10 робочих днів, як зараз, а всього за 15-20 хвилин.
Принаймні, саме такі обіцянки надаються з боку ПФУ. Крім того, можна буде отримувати різні види адмінпослуг - довідки про страховий стаж тощо.
Також кожна людина зможе дізнатися, на яку пенсію він може претендувати, в електронному режимі, використовуючи при цьому електронний кабінет і електронний цифровий підпис (ЕЦП).
Наприклад, якщо зростання інфляції складе 109%, зростання зарплати 120%, а нарахована пенсія була 2864,50 UAH, то перерахунок буде виглядати так:
- коефіцієнт перерахунку = 109 × 0,5 + 120 × 0,5 = 114,5%;
- після перерахунку пенсія в 2019 році складе 2864,50 × 1,145 = 3279,85 UAH.
Окремо варто виділити деякі категорії пенсіонерів. Наприклад, на 25% вже виросли пенсії військових пенсіонерів і пенсіонерів силових структур, що було затверджено постановою уряду №103.
За даними Держстату, в даний час в Україні кількість людей, які працюють і сплачують внески до Пенсійного фонду, майже дорівнює кількості тих, хто вже перебуває на заслуженому відпочинку.
Отже, в середньому один українець, який працює, утримує одного пенсіонера (саме так стверджує офіційний текст статистики). Однак з огляду на те, що чимала кількість працюючих отримують зарплату в конвертах і внесків до Пенсійного фонду роботодавець за них не платить, а також на кількість тих, хто в пошуках кращої долі їде за кордон, найближчим часом ця пропорція може значно качнутися в сторону саме літніх людей.
Коментарів