РОЗКРИТТЯ ІНФОРМАЦІЇ. ПУБЛІЧНА ПРОПОЗИЦІЯ (ДІЄ З 20.10.2023 Р.) УВАГА ! Важлива інформація під час війни. Деталі тут.

01.08.2019

3103 Переглядів

Коментарів

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Що таке ФОП і на підставі яких документів він працює

 

ФОП - це скорочення від "фізична особа підприємець". Така форма господарювання передбачає, що особа веде бізнес самостійно, має мінімум найманих працівників і незначний грошовий оборот.

 

Юридичний бік питання описує Роз'яснення Мін'юсту України від 14.01.2011. Документ говорить про те, що в повсякденному житті ФОП (ФОП) залишається звичайним громадянином, на нього поширюються всі права і обов'язки, передбачені Конституцією і Цивільним Кодексом.

 

Але що стосується підприємницької діяльності, то ФОП виступає як юридична особа. Тому його робота підлягає контролю податкової, він зобов'язаний дотримуватися вимог господарського та адміністративного законодавства.

 

Подвійний статус має як переваги, так і суттєві недоліки, пропонуємо з ними ознайомитися.

 

Навіщо відкривати ФОП

 

Головна і основна перевага ФОП - низькі податки і можливість розпоряджатися коштами прямо з кредитної картки. Більшість українських банків видають підприємцям "корпоративну карту".

 

З неї автоматично робляться списання на користь податкової, а залишок по рахунку можна використовувати для покупок або зняття готівки. Ніякої додаткової звітності не потрібно. Але є у цього рішення і суттєві недоліки. Розглянемо таблицю.

 

Плюси

Мінуси

низькі штрафи

відповідальність перед кредиторами всім особистим майном

доступне держмито

необхідність сплати внесків до пенсійного фонду

вільний розподіл доходів

не можуть продавати алкоголь, надавати туристичні послуги і займатися цілою низкою іншої діяльності

проста і швидка ліквідація

не передбачено списання збитків при розрахунку податкового тіла

немає майнового податку

обмежений оборот коштів

дозволений єдиний податок

неможливість брати участь у тендерах

не обов'язкова печатка

програшне становище при конкуренції з ТОВ з питань укладення угод з великими партнерами

можливість працювати з фрілансерами

пильна увагу податкової, оскільки ФОП часто використовують для відмивання грошей

 

Як бачимо, мінусів і плюсів у цього варіанту ведення господарської діяльності порівну. Також слід зазначити, що на початку літа 2019 Мінпраці України внесло пропозицію заборонити ФОП працювати з фрілансерами і зобов'язати брати таких осіб на ставку.

 

Це виключає можливість отримувати віддалену бухгалтерську і юридичну допомогу, а також залучати до реалізації проекту тимчасових фахівців. Поки законопроект навіть не на порядку денному, але в 2020 ситуація може змінитися.

 

З юридичної точки зору рішенням проблеми стане відкриття самими фрілансерами ФОПів. У цьому випадку вони стають суб'єктами господарювання і можуть укладати угоди від свого імені. Але і податки платити доведеться.

 

Навіть якщо показувати нульовий дохід, 920 грн. в місяць - це обов'язковий платіж. Тому такий варіант влаштує далеко не всіх. З іншого боку, штраф за кожного неоформленого співробітника - близько 125 тис. грн.

 

Тому якщо закон про заборону залучення фрілансерів буде прийнятий, ФОП доведеться відкривати, оскільки "в чорну" підприємці співпрацювати не будуть.

 

Що стосується поточної ситуації, з точки зору практикуючих юристів краще відкривати ФОП, ніж отримувати зарплату в конверті. Цей варіант страхує від недобросовісних роботодавців і дозволяє розраховувати на адекватну пенсію.

 

Для порівняння, відрахування з мінімальної зарплати 813 грн., А з ФОП мінімальний податок - 920 грн. Різниця не принципова, але по букві закону другий варіант безпечніше і зручніше.

 

Незважаючи на спірне положення ФОП, це дійсно гарне рішення для початку легального малого бізнесу. Але при цьому слід враховувати ряд нюансів, про які далі і поговоримо.

 

Як відкрити ФОП

 

Для початку, розповімо про те, що є 2 шляхи: дорого, але швидко і майже даром, але з можливими наслідками. У першому випадку мова йде про звернення до спеціалізованої фірмі, в другому - про використання онлайн сервісів.

 

До юристів звертатися доведеться в будь-якому випадку. І це перший крок процедури. Вони повинні допомогти:

 

  • скласти статут;
  • підібрати КВЕД.
  •  

Скачувати з інтернету приклад установчих документів затія не сама багатообіцяюча. В процесі роботи це може і не призведе до яких-небудь ускладнень, але при ліквідації може стати справжньою скалкою. Тому рекомендується замовити статут у фахівців.

 

КВЕД - це ще один непростий момент. За законодавством України, можна відкрити всі класифікатори, які не суперечать організаційно-правовій формі. Але за це доведеться платити.

 

Дешевше звернутися до кваліфікованого юриста і разом з ним підібрати 3-4 КВЕД, які оптимально підійдуть для вашої діяльності. У майбутньому, коли надумаєте розширюватися, досить буде внести зміни до реєстру.

 

Також зробіть ксерокопії паспорта, ІПН. Коли первинний пакет готовий, переходьте на сайт Мін'юсту і перейдіть до відповідного розділу:

 

 

Далі вас перенаправить на сторінку входу в особистий кабінет:

 

 

ЕЦП (єдиний цифровий підпис) - це спеціальний файл, який асоціює вас з фізичною особою платником податків. Простіше кажучи - підпис в оцифрованному вигляді, з розширеним функціоналом.

 

ЕЦП знадобиться і для ведення господарської діяльності, тому отримати її доведеться. Зробити це можна або через Приват Банк, або на сайті держпослуг :

Але перед тим, як ви зможете створити цифровий підпис, на цьому ж сайті необхідно отримати кваліфікуючий цифровий сертифікат:

 

Для ФОП підходить персональний. Далі доведеться заповнити форму, оплатити заявку і дочекатися обробки даних. Сертифікат буде наданий у вигляді файлу, а також прив'язаний до номера телефону.

Клієнтам ПриватБанку пощастило більше, оскільки ЕЦП виходить значно простіше. Зайдіть в свій аккаунт Приват24 і перейдіть в розділ "Бізнес":

Після переходу на вкладку завантажити сертифікат, з'явиться поле з вашими даними:

Натисніть «Дані вірні» і перейдіть до наступного кроку, на якому необхідно вказати місце, де буде зберігатися ваша цифровий підпис. Бажано створити окрему папку і захистити її паролем:

Передостанній крок - запаролити файл з підписом:

Наступний крок підтвердження того, що запит послали саме ви:

Через пару секунд ви побачите такий напис:

Сертифікат готовий, причому безкоштовно, можна повертатися до реєстрації ФОП. Для цього повернемося на сайт Мін'юсту і заповнимо дані:

Після прогрузкі даних, потрапите в особистий кабінет:

Заповніть всі необхідні поля і далі перейдіть в розділ оформлення заяви:

Коли закінчите заповнювати поля, не забудьте д��д��ти анкету із заявою на застосування спрощеної системи оподаткування:

Зовсім не обов'язково заповнити все за раз. Можете натиснути на сіру кнопку і зберегти чернетку заяви. Коли вказані необхідні дані, уважно перевірте їх і натисніть на зелену кнопку «Подати заяву».

 

Заява, як правило, розглядається протягом 48 годин, після чого на пошту приходить повідомлення про те, що особа зареєстрована підприємцем.

 

Останній момент, переходити до якого можна відразу після подачі заяви - відкриття банківського рахунку. Рекомендується використовувати Ощад або Приват банк.

 

З 2017 року мережі гуляє інформація про порталі iGov , де можна замовити будь-які державні послуги. Але за фактом проект ще не допрацьований. З його допомогою зареєструватися зможуть тільки жителі Донецької, Дніпропетровської та Тернопільської областей.

 

Сама процедура нічим не відрізняється від тієї, яку пропонує сайт Мін'юсту. Тому рекомендується використовувати перший спосіб навіть мешканцям тих областей, які підтримує iGov.

 

Яку групу ФОП вибрати

 

Питання вибору групи для ФОП залежить не стільки від особистих переваг, скільки від особливостей ведення бізнесу і торгового обороту. Податковим Кодексом передбачено 4 групи, але фізичні особи підприємці можуть вибрати тільки перші три. Розглянемо їх особливості на прикладі і детально розберемо кожен з видів.

Види ФОП в Україні

ФОП третя група

 

 

Це стартовий майданчик для будь-якого бізнесу. Мінімальне оподаткування, найпростіша звітність і відсутність необхідності наймати співробітників.

З іншого боку є ряд обмежень:

  • місячний оборот до 300 тис. гривень;
  • не можна брати офіційно на роботу співробітників;
  • є заборони на певні КВЕД.

В цілому підійде для торгової точки або особи, яка надає найпростіші види послуг: домашній майстер, швачка, ремонт взуття.

ФОП друга группа

 

Як і в першому випадку підприємці обирають цю групу за невисокі податки, але на відміну від першої, можна працевлаштувати до 10 осіб.

 

Слабкі сторони:

  • місячний оборот до 1,5 млн. гривень;
  • за кожного працівника потрібно платити податки;
  • ускладнена бухгалтерія.
  •  

Друга група є найбільш популярною серед підприємців, оскільки вона все ще передбачає низькі податки, але вже дозволяє наймати працівників.

Третя група не є популярною для ФОПів. Якщо бізнес передбачає необхідність наймати більше 10 чоловік і великий оборот, краще задуматися про відкриття ТОВ.

 

ФОП загальна система оподаткування

 

В даному випадку немає необхідності сплачувати єдиний податок. Але це не означає, що підприємець може заощадити. Як і у випадку з єдинниками, загальна система оподаткування передбачає сплату ЄСВ в розмірі 22% від мінімальної заробітної плати (близько 920 грн.), А також 1,5% військового збору і 18% ПДФО від чистого прибутку.

 

Дана форма оподаткування буде ефективна тільки для тих підприємців, які несуть високі витрати на етапі відкриття, наприклад, кафе. За рахунок того, що доходи мінус витрати можуть дорівнювати нулю, загальна сума податку може бути менше 1000 грн. у місяць.

 

Практикуючі юристи рекомендують використовувати цей варіант для оптимізації фіскальних витрат в перші 4-6 місяців, а потім подавати заяву на перехід на спрощену систему.

 

Як закрити ФОП

 

Закрити ФОП можна як особисто, відвідуючи податкову і здаючи звітність інспекторові, так і віддалено. Розглянемо другий варіант, оскільки він простіший і швидший. Для початку необхідно перейти на сайт Мін'юсту , ввести цифровий підпис і зайти в кабінет.

 

Далі потрібно перейти в розділ оформлення заяви на ліквідацію:

Заповнюємо всі поля:

Як тільки це буде зроблено, натисніть на зелену кнопку «Подати заяву». Протягом тижня податкова перевірить інформацію і внесе зміни до реєстру.

 

Щоб при закритті ФОП не виникло проблем, потрібно сплатити всі податки, штрафи, якщо вони є, і встигнути подати заяву в 30-ти денний термін з дати подання звітності.

 

Якщо все в порядку, то особистої присутності не буде потрібно. Після виключення відомостей з реєстру юридичних та фізичних осіб підприємців, необхідно закрити рахунок в банку.

 

Що ще потрібно знати ФОПу в Україні

 

Щоб в процесі ведення діяльності у вас не виникало труднощів, пропонуємо ознайомитись з декількома корисними моментами, які обов'язково знадобляться в подальшому.

 

Як додати КВЕД

 

Класифікатори економічної діяльності - це позначки для податкової, які показують, чим займається компанія.

 

Якщо спочатку КВЕД був на торгівлю овочами, а за фактом бізнесмен займається виробництвом взуття - це порушення, за яке передбачено штраф.

 

Щоб уникнути подібних проблем, рекомендується сповіщати податкову шляхом подачі заяви про додавання нових КВЕД. Зробити це можна за допомогою електронного кабінету на сайті Мін'юсту.

 

Перейдіть на вкладку «Подати заяву» і виберіть відповідний пункт в меню «Фізичні особи».

 

На наступному кроці заповніть персональні дані і відзначте, які саме зміни хочете внести. Якщо плануєте новий КВЕД зробити основним видом діяльності, поставте позначку у квадратику:

 

Коли додасте всі потрібні дані, натисніть на зелену кнопку «Подати заяву» в правому верхньому кутку кабінету.

 

Як перевірити групу оподаткування ФОП

 

Щоб перевірити поточний статус ФОП, його групу і іншу інформацію, потрібно скористатися реєстр ТОВ та ФОП :

 

Також на сайті можна ознайомитися з наступною інформацією:

 

Ортодоксальний спосіб - зателефонувати в ЦОП і запитати у чергового інспектора дані, що цікавлять.

 

Як зняти гроші з рахунку ФОП

 

Заробити гроші - це ще не найскладніше. Потрібно правильно зняти дохід, щоб не виникло проблем з банком або податковою. Найголовніший мінус ФОПів - їх використовують для того, щоб перевести в готівку гроші юросіб.

 

Схема проста: ТОВ записує до витрат вартість послуг, яку нібито надав ФОП, після ФОП повертає ТОВ гроші. Це одна з найстаріших і найбільш ефективних схем ухилення від сплати податку, тому контролюючі органи всіляко борються з фіктивними ФОПами.

 

Щоб не стати жертвою полювання на відьом, рекомендується слідувати таким правилам:

  • не знімати за раз великі суми;
  • НЕ перевищувати ліміт з особистих витрат в 150 тис. грн. у місяць;
  • сповіщати банк про джерела надходження коштів;
  • перевести частину активів з рахунку на персональний депозитарний рахунок, без фактичного зняття;
  • при необхідності великих покупок сповіщати банк про цілі зняття коштів.

Ці прості поради дозволять уникнути заморозки рахунки, але податкова в будь-якому випадку може вас перевірити. Тому вчасно подавайте звітність і не погоджуйтеся на сумнівні оборудки. Це два головних правила чесного бізнесу.

 

На закінчення нагадаємо, що в Україні діє фінансовий моніторинг. Якщо по рахунку клієнта відбувається платежів більш, ніж на 150 тис. грн. відомості про такого клієнта автоматично передаються в податкову.

 

Тому варіант розкидати всі гроші на родичів і доводити, що це були особисті кошти не пройде. Високий рівень компьютерізірованності і підключення банків до контролю фінансів призвели до того, що підприємець не може приховати доходи.